maandag 21 juli 2014

Tuinplezier in tijden van verbouwingen...

Ik geef het toe: mijn tuin is een rommeltje, een wildernis, meer onkruid en verbouwpuin dan iets anders. MAAR... ik heb er nog steeds plezier in. Ik ben helemaal weg van mijn composthoop, die veel compost geleverd heeft. Ik heb dit jaar geen potgrond gekocht, maar zaadjes opgekweekt in compost.

Mijn grootste pompoen tot nu toe.

Maar er staan nog veel bloemen aan, dus wellicht komen er nog meer pompoenen! En die bloemen zijn gewoon mooi om naar te kijken. Op een ochtend zag ik er een slakje inzitten, en ik zag het zijn kleine mondje opendoen om kleine slakken-happen van de stamper te nemen. Ik haat slakken om de schade die ze aanrichten, maar ik vond het toch fascinerend om voor het eerst een slakkenmond in actie te zien.

Er groeien patatten en pompoenen op die hoop, dat maakt het leuk om de compost weg te doen en eens te kijken hoe de pompoenen vorderen.

Mooie capucijnen-hoedjes, doen me altijd denken aan William Morris.
En het is goed voor de bijtjes, al die bloemen! De bijenhotels die de kinderen dit jaar op de jaarmarkt in Tervuren maakten, zitten al halfvol.

In de 'hibiscus tuin' woekert de Oost-Indische kers, en de voortuin staat vrij mooi, met de Echinacea die nu bloeit.


Ik vind dat kleuren mooi gaan met onze nieuwe houten gevel en de blauwe ramen.

En het is gewoon op zich een mooie bloem. Ik heb nu meer dan 10 zaailingen, van zaad geoogst van deze plant.

En ook al heb ik geen moestuin dit jaar, toch valt er wat te oogsten. We plukken bijna elke dag een paar japanse wijnbessen, of framboosjes. Ik heb er nu een lekkere yoghurt van gemaakt, met nectarine en een beetje honing erbij.

Aan de struik ...

... in de kom en ... in de mond!

Mijn stekjes Hydrangea gaan goed, en de vlierstekjes die de slakken-aanvallen overleefd hebben, zijn nu zo groot dat ze een beetje vraat af en toe wel kunnen weerstaan. Het wordt tijd om die struiken eens op hun definitieve plaats te zetten, want hun wortels geraken te zeer verstrikt, ze staan te dicht op elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten