dinsdag 11 juni 2013

Tutorial Duffel-zak - deel 6 - Voor/onderpanden assembleren en de hengsels bevestigen.

De voor- en onder-panden van mijn zak vormen eigenlijk één geheel, dat doorloopt. Voor de voering heb ik het ook in één stuk geknipt. Voor de buitenkant bestaat het voor/onderpand uit verschillende delen, omdat ik aan één kant een geborduurd zakje erin gezet heb. Voor de zakken van de kinderen zal ik dit ook moeten doen, omdat de stof een richting heeft en het natuurlijk niet kan dat aan één kant van de zak het patroon ondersteboven staat.

Zo moeten de stukken in elkaar gezet worden. Eerst het zakje op zijn achtergrond vastzetten (alleen de onderkant, de rest komt vast door de zijpanelen eraan te stikken.

De uiteinden van de hengsels invouwen en dan langs beide lange zijden toestikken.

De hengsel met een kruis vaststikken op de voor/onderpanelen.

Het hengsel van de andere kant eerst met een draai erin vaststikken, los tornen en...

... dan juist vaststikken. tot slot de beide voor/onderpanelen aan elkaar stikken (deze lange naad komt midden onder de zak te liggen in het afgewerkte product.
Zo, buiten een beetje tornwerk ging dat ook weer goed. Ik was van plan geweest de hengsels te laten doorlopen tot in de ondernaad, maar ik had niet meer genoeg band (omdat ik dus 2 keer 'tabs' heb geknipt, zie mijn fiasco met inzetten van de rits). Aangezien het toch geen grote, zware zak wordt, zal het zo ook wel stevig genoeg zijn. Voor de zakken van de kinderen zou ik toch liefst de draagbanden laten doorlopen, misschien koop ik zelfs zo'n geweven band voor, en maak ik dan een afneembare schouderband in het zelfde materiaal... we zien nog wel.

In deel 7 zet ik de zak in elkaar door de binnen en de buitenzak te vormen. En ik ga voor het eerst paspelband gebruiken... benieuwd hoe dat zal gaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten